Skip navigation MENU

Kaj switcht vlak voor Corona-crisis naar Howden Thomassen Compressors

Het is half februari, het coronavirus waart rond, maar van strenge regelgeving of een intelligente lockdown is dan in Nederland nog geen sprake. Kaj ziet via Niek, een consultant bij AKOS, een interessante inkoop-vacature op LinkedIn voorbijkomen. Hij twijfelt geen moment en reageert direct op deze vacature. Lees hieronder hoe deze sollicitatie rondom coronatijd verder is verlopen.

Eerste contact met AKOS
Zo’n 5 jaar geleden had Kaj met Niek een oriënterend gesprek bij AKOS. Het was een prettig gesprek, maar er kwam op dat moment niets uit vanwege de vereiste 40-urige werkweek en het sprak Kaj niet zo aan dat hij niet thuis kon werken. Onder andere via LinkedIn bleef het contact, dus zodoende zag Kaj de post van Niek in februari en reageerde daarop. Collega-consultant Bart nam als contactpersoon voor deze functie contact op met Kaj. Het bleek om een baan als Inkoper bij Howden Thomassen Compressors te gaan. De branche waarin dit bedrijf zit spreekt Kaj aan. “Het is een branche die toekomstbestendig is. Er zitten in zoveel producten compressoren. En Howden werkt continu aan innovatieve oplossingen, zoals met de diafragma compressoren.”

Geloof in plan en doorgroeipotentie
Vervolgens vonden er eind februari en begin maart face to face gesprekken plaats met Bart. Kaj vertelt: “Het contact verliep prettig en Bart had al snel door dat ik een geschikte kandidaat voor deze inkoopvacature was. Uiteindelijk heb ik mijn detacheringscontract getekend. Op dat moment waren er nog geen strenge maatregelen en was er van een coronacrisis in Nederland absoluut geen sprake. Rond het moment dat ik echt bij Howden startte, gingen de scholen dicht en moest iedereen zoveel mogelijk thuiswerken.” Door die situatie kreeg Kaj wel wat twijfels, maar hij geloofde in het achterliggende plan en de doorgroeipotentie bij Howden. Bovendien kon hij voor 36 uur per week aan de slag, een verzoek dat voor Kaj belangrijk was.

Hoe ervaart Kaj de dienstverlening van AKOS verder?
“AKOS heeft gedurende het gehele proces goed advies en snelle begeleiding gegeven. AKOS heeft het verzoek van Kaj om 36 uur per week te gaan werken, besproken met Howden. Er was ook nog wat onzekerheid over mijn startdatum. Door de snelle en directe communicatie tussen AKOS, Howden en mij bleef uiteindelijk de startdatum op 14 april staan. Verder vind ik transparantie en afspraken nakomen belangrijk. AKOS is transparant, komt afspraken na en reageert snel op mijn vragen over bijvoorbeeld verlofdagen of urenregistratie, die ik via mail of app stel.”

Consultant Bart vult aan: “Ook nu Kaj bij Howden is gedetacheerd, blijft het contact met AKOS. Gedurende het jaar zijn er vaste communicatiemomenten, kan hij gebruikmaken van extra cursussen, naar personeelsbijeenkomsten bij AKOS en profiteren van alle andere voordelen, die de medewerkers van AKOS ook hebben.”

Eerste maand bij Howden Thomassen
Zo’n maand geleden is Kaj begonnen als Inkoper bij Howden. Het inwerkschema en de communicatie verliep en verloopt vooral via Skype. Het werken op afstand valt Kaj mee. “In het begin vond ik het wat lastig om mijn nieuwe baan te combineren met drie kleine kinderen thuis. Howden bleek echter erg flexibel en begripvol over het thuiswerken met kinderen. Zo kon ik dinsdagochtend vrijhouden om mijn kids thuis les te geven, zodat mijn vrouw kon werken. Inmiddels hebben we allemaal daarin ons ritme gevonden en zitten de kinderen weer op school.

Vanaf het begin werk ik één dag in de week op locatie. Dit wordt per half mei iets opgeschroefd. Af en toe wissel ik van dag, zodat ik een inkoop-collega op gepaste corona-afstand zie en spreek. Face to face kennismaking is leuker, maar de informatie die je nodig hebt krijg je toch wel. Inkoop is inkoop, de basis is er. Systeemkennis onder de knie krijgen, kan op afstand via handleidingen of telefonisch contact met collega’s.” Zelfs de technische training heeft hij online gehad. Dat was voor het bedrijf en de trainer een primeur. “Tot nu toe vond dit soort communicatie weinig online plaats en was werken op kantoor de standaard. Nu wordt dat doorbroken door het gedwongen werken op afstand. Wellicht biedt dat ook voor de toekomst de mogelijkheid om vaker vanuit huis te werken.”

Wat vindt Kaj het leuke aan deze baan?
“Vooral een bijdrage leveren aan de verdere professionalisering van inkoop vind ik erg leuk. Collega’s op mijn afdeling hebben technische ervaring die ik kan gebruiken in combinatie met mijn eigen ervaring en kwaliteiten. Wij vullen elkaar goed aan. Een mooie mix om samen aan de toekomst te bouwen!”

Zo zie je maar, switchen van baan kan altijd! Kaj geeft nog als tip: “Kijk ook of de branche voor de lange termijn geschikt blijft.”

Wil jij net als Kaj nu van baan veranderen? Kijk dan eens bij onze vacatures en dienstverlening op werkenviaakos.nl. Wie weet, heb jij binnenkort contact met een AKOS-consultant om nader kennis te maken. We helpen je graag, ook op afstand!